Ako si poradiť s pretrhnutým lankom? Ako opraviť defekt? Ako dať dokopy pretrhnutú reťaz? Poradia vám naši mechanici, ktorí vám s opravou bicyklov pomáhajú viac ako 25 rokov.
Keď začne sezóna, predajcovia a mechanici sa u nás nezastavia. V predajni to často bzučí ako v úli. Našťastie máme skvelý tím ľudí, zohranú partiu, ktorá vám rada pomôže s akoukoľvek otázkou. Dajte si s nami takú malú virtuálnu jazdu po predajni.
Vo štvrtom dieli seriálu sa spolu s mechanikom Peťom pozrieme na to, ako si zoservisovať bicykel v bojových podmienkach.
Býval v Podunajských Biskupiciach. Predajcovia v Športservise ho najskôr poznali ako toho mladého chalana, čo si chodí každý druhý deň obzerať nové bicykle, pochytať komponenty a porozprávať sa o svojej vášni. Asi to bola práve láska k bicyklom, ktorá ho tam dotiahla. A im po roku prišlo prirodzené spýtať sa ho, či by si nechcel vyskúšať prácu v servise. Mal síce len pätnásť, no odvážne prikývol. Strednú školu si dokončil diaľkovo, maturitu taktiež. Jeden deň v týždni bol v škole, zvyšné v servise a po večeroch sa učil. Rodičia voči tomu nemali žiadne výhrady, keďže nosil dobré známky. A on tiež nemal výhrady, pretože nikto sa ho nepýtal, za koľko si kúpil svoj prvý vlastný bicykel. “Ono, nebol úplne prvý, ten skutočne prvý mi kúpil otec. Ale poznáte to, hľadal podľa toho, čo bolo práve dostupné a stálo rozumný peniaz. Ja som sa tiež nevyznal, dnes viem, že to bol hrozný šmejd,” smeje sa Peťo, dnes už vyše tridsaťročný muž.
V Športservise ho stále stretnete, stále má ruky od oleja a v hlave nápady, ako všetko vylepšiť. Na bajku chodí od detstva. Najskôr mal BMX, potom horský, keď už našetril, tak získal aj úplne novučičký český Author Kinetic. Dnes si môže vyberať. A aj tak nie je nikdy úplne spokojný. Vždy, keď kúpi nový model, ukáže ho manželke a tá ho o dve hodiny nájde v izbe plnej rozmontovaných súčiastok. Peťo proste šteluje celý bajk nanovo: “Z môjho pohľadu bicyklom chýba duša. Predsa len ich skladá stroj, montážna linka. A áno, potom ich testujú ľudia, ale to im nedá ten správny nádych, ktorý chcem ja osobne zažiť. Kedysi to bolo jednoduchšie a svojim spôsobom aj krajšie. Veď aj motor v Škodovke si vedel vymeniť každý, rovnako si každý vedel poskladať svoj bicykel. V dnešnej dobe technológia tak postúpila, sú tak prepracované mechanizmy, nehovoriac o elektronike, že musíte bicyklu venovať omnoho viac času, aby ste si ho dokázali nastaviť sami. A ja rád nastavujem bicykle tak, aby som zvýšil ich schopnosti a predĺžil životnosť.”
Doma má síce len tri modely, ktoré rad-radom obmieňa, ale jeho snom je mať veľkú garáž a v nej aj dvadsať kúskov. Aby si mohol ráno vybrať ten, na ktorý má chuť. “Hoci, je mi ľúto, že by som každému nevenoval dostatok času,” hovorí Peťo akoby bicykle boli ľudské bytosti. Svoje nadšenie a lásku k ním nezaprie. A to mal aj obdobie, kedy skúšal robiť niečo iné. Lenže: “Bol som v tom dobrý, aj ma to bavilo, aj finančne to vynášalo, ale priveľmi mi chýbal ten každodenný kontakt s bicyklami a ich servisom. To je vlastne tá jediná práca, kvôli ktorej dokážem ráno vstať a byť hore kľudne aj dvadsaťštyri hodín.” A keďže prechováva takéto hlboké city a podľa všetkého má aj bohaté znalosti i skúsenosti, popýtali sme sa ho, čo nosí vo svojej “príručnej batožine” do prírody a ako sa rýchlo popasovať s najčastejšími opravami v teréne.
Výbava číslo 1: Výbava pre opravu defektu kolesa s dušou
Pumpa, vyzuvák, lepiaca sada, náhradná duša
Určite nevyhnutná kombinácia pre výmenu duše alebo jej opravu. Je na vás, či si dušu opravíte, alebo vymeníte za novú. Dušu vymeníte takto:
- Z poškodenej duše vypustite trochu vzduchu a následne plášť po celom obvode povytláčajte z ráfika. Deväťdesiatdeväť percent plášťov ide vytlačiť bez náradia, ale pre istotu treba mať u seba vyzuvák, s ním to ide dole vždy.
- Novú dušu najskôr mierne nafúknite. Tak, aby mala svoj tvar. Toto je moment, kedy sa vám možno zíde náhradný galúskový ventil, keďže pri neopatrnom zaobchádzaní vie byť tento typ háklivý a láme sa pri fúkaní s malou pumpou.
- Dušu pomaly vkladajte pod plášť do ráfika, začnite tým, že vložíte ventil do otvoru, potom ju usadíte po celom obvode. Nakoniec zatlačíte plášť späť do ráfika po celom obvode. Dušu dofúkate.
Pred vložením duše do plášťa skontrolujte rukou vnútro plášťa, aby tam nezostalo niečo zapichnuté, čo dušu znova prepichne.
Ak sa rozhodnete pre opravu duše, vyberiete dušu, nabrúsite dieru, nanesiete lepidlo. Schnúť by to malo okolo päť minút. Ak po pár minútach priložíte na lepidlo prst a nelepí, znamená to, že je dobre zaschnuté. Následne dáte záplatu, pritlačíte. Nezabudnite dať dole fóliu predtým, než dušu vložíte späť do plášťa.
Výbava číslo 2: Výbava pre opravu roztrhnutej reťaze
Nitovač, rýchlospojka, jednorázové rukavice, náhradný nový nit
Ak sa vám pretrhne reťaz, máte dve možnosti. Buď použijete nitovač reťaze a reťaz si opravíte priamo na mieste, alebo využijete rýchlospojku. Jej najväčšou výhodou je, že stačí, ak ňou nahradíte poškodenú časť reťaze. Jediné, na čo treba dať pozor, je, aby ste mali rovnaké konce, ktoré môžete spojiť. Ale poďme sa pozrieť na tú náročnejšiu opravu, a to pomocou nitovača.
- Nasaďte si jednorázové rukavice, to je veľmi dôležité. Potom dajte dole reťaz.
- Vložte poškodenú časť reťaze do nitovača a vytlačte nit z reťaze. Ideálne je, ak ho nedáte von úplne, ale ostane v jednej časti reťaze, pretože ak vám vypadne von, už sa nedá použiť.
- Poškodenú časť reťaze odstráňte a dva – teraz už opäť nepoškodené – konce reťaze spojte nitovačom dokopy. Použite buď váš starý nit alebo nový. Z každej strany reťaze by mal trčať rovnako veľkou časťou.
- Nakoľko je takto nasadený nit tuhý, jemným lámaním reťaze do strán ho treba trochu uvoľniť. Stačí na to použiť ručnú silu, žiadne náradie navyše.
- Skôr ako vysadnete späť na bicykel a spustíte sa dole kopcom, skontrolujte správnu funkčnosť reťaze. Ak je všetko v poriadku, môžete opäť vyraziť na cesty.
Výbava číslo 3: Výbava pre výmenu odtrhnutého lanka
Multifunkčné náradie, imbusový kľúč, radiace lanko
Aj pretrhnuté lanko si dokážete v teréne opraviť sami. Je veľmi dobré to vedieť, nakoľko je naozaj praktické dostať sa do cieľa, domov alebo do najbližšieho mesta, kde môžete vyhľadať pomoc.
- V prvom rade si preraďte na najťažší prevod. Staré lanko v prehadzovači pomocou imbusového kľúča uvoľnite a vyberte von.
- Z radiaceho mechanizmu (páčka na riadidlách) je potrebné lanko tiež dať von. Pozrite sa na páčky z boku a väčšinou uvidíte, že je tam plastový štupeľ, ktorý chráni toto lanko. Plastový štupeľ vyskrutkujte. Uvoľnené lanko vytlačte von a vytiahnete.
- Nové lanko neskracujte. Tým istým otvorom, ktorým ste lanko z radiaceho mechanizmu pred chvíľou vytiahli, teraz prevlečte lanko nové.
- V prehadzovačke dajte pozor, aby lanko prešlo žľabom, ktorý je naň určený. Následne ho za použitia imbusového kľúča utiahnite.
- Keď už je lanko natiahnuté a ukotvené, chyťte prehadzovačku do ruky a “nasucho” prehoďte o jeden až tri prevody hore a zase späť. Týmto si lanko sadne. Šrób, ktorý ho upevňuje, sa vám môže týmto úkonom povoliť, ak nebol dobre dotiahnutý. Skontrolujte ho a v prípade potreby poriadne dotiahnite.
- Ak všetko funguje ako má, zvyšný kus lanka zmotajte a potom ho doma odstrihnite a ukončite koncovkou, aby sa nerozštiepovalo. Teraz môžete pokračovať v ceste.
Ak si na výmeny a opravy netrúfate sami, zastavte sa u nás v servise v Podunajských Biskupiciach alebo v Petržalke. Kontaktovať nás môžete aj telefonicky či e-mailom. Kontakty nájdete TU.
Prečítajte si aj ďalšie diely seriálu:
1. DIEL – Top technologické vychytávky s Tomášom
2. DIEL – Top modely v cene 300, 400, 500 a 600 eur s Robom
3. DIEL – Top bajky pre našu zemepisnú šírku s Peťom