Návod: Zvládnite výplet kolesa ako profík!

Páči sa vám článok? Zdieľajte ho!

Jedna z činností, ktorej sa mnohí vyhýbajú je výroba kolesa. Keď sa pozreme na koleso, môže výplet na prvý pohľad pôsobiť zložito, no stojí za tým jednoduchý systém. V tomto článku vám priblížime výrobu predného kolesa s najštandardnejším trojitým krížením.

Čo budeme potrebovať?

Náboj a ráfik s totožným počtom dier (napr. 32, 36), a zodpovedajúci počet špicov a niplov. Na doťahovanie niplov potrebujeme plochý skrutkovač, pre urýchlenie môžme použiť akumulátorovú vŕtačku s nástavcom na niple.


Ako prvé začneme s vnútornými špicami, pri ktorých hlavička niplu je z vonkajšej strany náboja. Ako vidieť na obrázku, dôležité je, aby bola špica v každom druhom otvore náboja.


Ďalším dôležitým krokom je nájsť správny otvor v ráfiku, od ktorého začneme vkladať špice. Keď sa bližšie pozriete na ráfik, je vidieť, že každý otvor na nipel, okrem otvoru na ventil je jemne vyosený buď vľavo alebo vpravo. Prvý špic začneme ideálne pri otvore na ventil, podľa toho, kam sme dali do náboja špice, či do ľavej alebo pravej strany. Podľa toho vyberieme ľavý alebo pravý otvor na nipel. Niple zatiaľ zatočíme, ideálne na 3 závity, viac nie, aby sme nemali problémy s osádzaním niplov v neskorších fázach vypletania.

Vynecháme 3 otvory a do štvrtého dáme ďalšiu špicu.

4

Týmto spôsobom dokončíme jednu stranu vnútorných špíc. Ešte raz skontrolujeme či máme niple v správnych miestach, aby sme neskôr nemuseli rozpletať celé koleso.

5

Rovnakým spôsobom vypletieme aj druhú stranu vnútorných špíc. Tu treba dať pozor na to, z ktorého otvoru v náboji začneme. Keď vsuniete špicu, všimnete si, že otvory v náboji nie sú rovno pod sebou, ale sú mierne posunuté. Prvú špicu druhej strany začneme v otvore náboja, cez ktorý keď prevlečieme špicu, tak bude hneď napravo od špice, s ktorou sme ako prvou začali na druhej strane. Teda špica hneď pri ventilku.

6

Otvor v ráfiku, do ktorého smerujeme, je tiež hneď vedľa nášho prvého na druhej strane, pričom neprekračujeme ventil, ale ideme daľej od neho.


Správne osadenie si overíme tým, že sa tieto dve špice nekrížia.


Rovnakým spôsobom ako sme vyplietli už jednu stranu, vypletieme aj túto. Rýchle zopakovanie si: špice do každej druhej diery v náboji, a do ráfika do každej štvrtej.

Takto má vyzerať koleso, zatiaľ len s vnútornými špicami na oboch stranách náboja.

Vonkajšie špice majú hlavičku zvnútra. Nezáleží na tom, kde začneme, dôležité je kríženie špice s ostatnými.

11

Ako vidíme na obrázku, špica musí pri trojitom krížení, ako už z názvu vyplýva, krížiť tri špice. Do úvahy berieme len tie vnútorné špice, ktoré sú na rovnakej strane náboja ako naša vonkajšia. Táto vonkajšia špica kríži prvú vnútornú hneď pri náboji, druhú špicu kríži tiež ponad, ako vidieť na obrázku, a tretiu musí podliezť. Pri tomto úkone treba špicu jemne zohnúť. Teraz sa nám naskytujú dve diery v ráfiku, kam môžeme špicu dať, tá vzdialenejšia je správna. Zjednodušene povedané, krížíte špicu ponad, ponad, popod, vynecháte dieru v ráfiku a ste doma. Týmto spôsobom vypletieme obe strany vonkajších špíc. Pri prvom vypletaní kolesa si vždy radšej skontrolujte či krížite správne, a či osádzate nipel do správnej diery.

Pár posledných niplov budete mať pravdepodobne problém osadiť na špicu, pretože ju už tak jednoducho neprevlečete cez dieru v ráfiku. Pri tejto fáze vám pomôže, ak našrobujete na voľnú špicu nipel opačne, prestrčíte cez dieru v ráfiku a našrobujete na požadovanú špicu.

13

14

Keď už máme všetky špice a niple na správnom mieste, je čas ich dotiahnúť, ideálne všetky rovnako tak, že necháte voľný jeden závit.


Tu nám urýchli prácu akumulátorová vŕtačka, treba dať však pozor, aby ste doťahovali niple rovnako.


Takto vyzerá vypletené koleso, pripravené na centrovanie. Na centrovanie v profesionálnom servise používame centrovaciu vidlicu. V domácnosti ju však nemá každý. Ako alternatívu viete použiť vidlicu vášho bicykla, ideálne s véčkovými brzdami, ktoré poslúžia ako indikátor hádzania do strán, tzv. osmičky. Ak máte už skoro všade prítomné diskové brzdy, viete si vypomôcť napríklad narezanou slamkou pripevnenou lepiacou páskou, alebo podobným vynaliezavým spôsobom. Rovnako si treba pomôcť pri centrovaní výkyvu do výšky, tzv. vajca.

17
Keďže chceme dosiahnúť tuhý výplet, musíme najprv všetky špice rovnako dotiahnúť. Následne skontrolujeme hádzanie do strán a na výšku.

18

Ak háďže smerom k náboju, treba v tej oblasti špice dotiahnúť. Ak je miesto kde najviac hádže v oblasti špice, treba ju dotiahnúť podľa potreby, napríklad o jednu celú otáčku kľúča. Toto nám pomohlo vycentrovať koleso do výšky, ale urobilo nám osmičku a preto dotiahneme aj susedné špice o pol otáčky. Ak je miesto najväčšieho hádzania medzi špicami, stačí obe tieto špice dotiahnúť rovnako, napríklad o jednu otáčku. Toto opakujeme kým sa nám podarí vycentrovať hádzanie do výšky, potom nasleduje centrovanie osmičky.

19

Tú treba doťahovať jemnejšie. Tiež platí pravidlo, že stranu, na ktorú ráfik hádže povoľujeme, prípadne druhú doťahujeme.

20

Treba si dávať pozor na rovnomerné napnutie špíc. V servise sa používa tenzometer, doma si treba vystačíť s vlastným citom. Ak máme koleso vycentrované, treba ho ešte vybrať z vidlice, postláčať špice a jemne zaťažiť ráfik aby si sadli, a opäť skontrolujeme hádzanie do strán a do výšky.


Všetko potrebné na výplet kolesa nájdete u nás v Športservise, kde vám aj radi poradíme. Zaujíma vás viac návodov? Prečítajte si aj ako vymeniť omotávky na vašom bicykli tu.

V sobotu nás môžete stretnúť na Bratislava City Downhill, kde budeme mať stánok. Každý, kto sa zapojí do súťaží so Športservisom na hlavnom pódiu (napr. bicyklovanie na trenažéri) získa zaujímavé cyklo ceny a bude zaradený do zlosovania o bicykel CTM Zephyr. Tešíme sa na vás!

Komentáre

komentáre