blog-tretry

Prečo používať nášľapné pedále a tretry?

Páči sa vám článok? Zdieľajte ho!

Rozhodnutie vymeniť obyčajné pedále a tenisky za nášľapné pedále a cyklistické tretry môžeme symbolicky považovať za moment, kedy sa z obyčajného človeka stáva cyklista (resp. aspoň je tu nejaká tá ambícia 😛 ).

Tomuto kroku často predchádza dlhé zvažovanie – otázka ceny, komfortu, imidžu a samozrejme aj bezpečnosti –  či sa človek s pripútanými nohami k bicyklu hneď niekde neprizabije 😀 Aby sme veci uviedli od začiatku na pravú mieru – ak to s cyklistikou myslíte vážne, otázka neznie či jazdiť s nášľapnými pedálmi a tretrami, ale prečo by ste s nimi MALI jazdiť. Výhody tejto technológie niekoľkonásobne prevyšujú nevýhody, to vám povie každý skúsený cyklista. Ak sa nachádzate v tej delikátnej situácii, že si kupujete prvý cestný bicykel, zvažujete upgrade na nášľapné pedále a tretry, alebo len jednoducho chcete vedieť viac o tom, čo vám to môže priniesť, tento článok si určite prečítajte. Pripravil ho náš kamarát Daniel, ktorý je tiež autorom portálu Cyklokopce.sk, kde, ak máte záujem, nájdete zaujímavé informácie a inšpirácie pre cyklistiku. V pôvodnom znení text nájdete TU.

LEPŠÍ VÝKON. SKUTOČNE?

Nášľapné pedále a tretry vám zlepšia výkon. To je jeden z najčastejších argumentov, ktorý sa v tejto súvislosti už klasicky traduje. Dôvodom má byť fakt, že vďaka tuhým podrážkam a pevnému uchyteniu tretier k pedálom dochádza k lepšiemu prenosu energie z nôh do bicykla. Menšie straty = vyššia efektivita => väčší výkon. Jednoduchá teoretická rovnica, ktorá však v praxi akosi neplatí 😀 Global Cycling Network robili niekoľko testov, či už v laboratóriu alebo na ceste, a tie nepreukázali jednoznačný a už vôbec nie výrazný prínos tretier v oblasti výkonu.

Jedinou výnimkou je šprint, kedy tretry vďaka tomu, že umožňujú ťahať pedálmi aj nahor, naozaj výrazne pomáhajú (+15 až 30% výkonu). To je však špecifická situácia, ktorú drvivá väčšina bežných cyklistov vôbec nepotrebuje. Pri dlhších, niekoľkominútových intervaloch neukázali žiadny prínos, že by reálne zvýšili výkon alebo znížili vynakladanú námahu. V jednom konkrétnom teste dokonca obyčajné tenisky dopadli lepšie než tretry 😀 Je to zaujímavá situácia. Každý cyklista vám predsa bez zaváhania povie, že v tretrách je rýchlejší, než keby jazdil v teniskách. Čím to teda môže byť?

IMG_3925

VYŠŠÍ KOMFORT A BEZPEČNOSŤ

Komfort a bezpečnosť sa v tejto súvislosti nedajú objektívne merať, no práve vďaka nim nedajú cyklisti na nášľapné pedále a tretry dopustiť. Tretry sú pohodlné najmä vďaka pevnej podrážke. Ak jazdíte niekoľko hodín v obyčajnej teniske, chodidlo sa vám pri šliapaní ohýba, čo sa po nejakom čase môže prejaviť únavou a bolesťou kostí/šliach v chodidle. V cyklistickej tretre je podrážka vystužená sklenenými vláknami alebo pri drahších modeloch priamo vyrobená z karbónových vláken. Je preto pevná, chodidlo/špičku nohy v nej nezohnete.

Ďalšou výhodou nášľapných pedálov je, že nohu neustále držia v správnej pozícii. Koľko cyklistov nesprávne ťahá s chodidlom príliš vpredu alebo vzadu na pedáli? Ak trávite na bicykli dlhé hodiny, takéto chyby sa môžu prejaviť bolesťou až zranením. Pri vhodne nastavených tretrách a pedáloch máte istotu, že ťaháte správne. Ďalším prínosom je bezpečnosť. Koľkokrát sa vám počas jazdy zošmykla noha z pedálu? Najmä pri intenzívnej cyklistike sú nášľapné pedále istotou, že nohy zostanú po celý čas tam, kde majú byť. Či už šliapete do kopcov v stoji alebo šprintujete, tento pocit bezpečia je na nezaplatenie.

LEPŠIE OVLÁDANIE BICYKLA

Keď s nášľapnými pedálmi a tretrami len začínate, počas prvej jazdy budete mať z pripútania k bicyklu zvláštny pocit. No drvivá väčšina cyklistov si na to zvykne rýchlo a dokonca natoľko, že sa potom cítime práveže nesvoji, keď náhodou musíme sadnúť na bajk s obyčajnými pedálmi. Fakt, že nohy nemáte na pedáloch len položené, ale sú k nim pevne pripútané, vám dáva totiž oveľa lepšiu kontrolu nad bicyklom. Je to podobné ako pri lyžovaní/snowboardovaní. Viete si predstaviť, že by ste na lyžiach alebo snowboarde len stáli? Podobne aj na bicykli. Či už potrebujete preskočiť prekážku na ceste alebo si to klopíte v zjazde cez zákrutu, alebo ťaháte do prudkého kopca… práve vďaka tretrám a nášľapným pedálom sa cítite s bicyklom oveľa lepšie spojení. Máte nad ním viac kontroly, celkovo lepší pocit z jazdy. A to je ďalší dôvod, prečo dať obyčajným pedálom zbohom.

IMG_3765-e1557004196480

NIE JE 5 MINÚT AKO 5 HODÍN

Testy vplyvu pedálov a tretier na výkon z úvodu článku boli zamerané na veľmi krátke intervaly. Pri 10 minútovej jazde naozaj nemusí byť rozdiel vo vynakladanej námahe pri obyčajných a nášľapných pedáloch evidentný. No čo pri niekoľkohodinovej jazde? Tam môže byť situácia už iná. Keďže pri obyčajných pedáloch len tlačíme do pedálov smerom nadol, zapájame pri jazde oveľa menej svalov. Naopak, nášľapné pedále umožňujú kruhové pedálovanie (okrem tlačenia nadol takisto ťaháme nohami smerom nahor). Vynakladaná námaha sa teda rozkladá na viac svalových partií v nohách. To, čo pri 10-tich minútach nemusí byť evidentné, po pár hodinách už môže robiť podstatný rozdiel. Verím, že keď sa raz dostanem ku kľukovému wattmetru, budem môcť túto hypotézu aj reálne otestovať 🙂

V tejto súvislosti treba samozrejme dodať, že samotná kúpa pedálov a tretier z vás majstra neurobí. Techniku kruhového pedálovania treba riadne trénovať a naučiť sa ju. Ak neveríte, skúste si jednu nohu vypnúť z pedálu a ťahajte 2 minúty len tou druhou. Potom naopak a takto to tri-štyrikrát prestriedajte. Drvivá väčšina cyklistov si prejde hotovým peklom. Ale nezúfajte, všetko je len otázka tréningu a vôle…

 

S ČÍM TREBA POČÍTAŤ…

Všetko má svoje pre a proti, podobne je to aj pri tretrách a nášľapných pedáloch. Tieto veci by ste mali radšej zvážiť ešte predtým, než sa pre tento upgrade definitívne rozhodnete:

  1. CHÔDZA v cestných tretrách je problém. Ak počas cyklistických výjazdov pravidelne a často chodíte, poobzerajte sa skôr po cykloturistických tretrách. Pri jazde síce nemajú také vlastnosti ako originálne cestné tretry, ale dôjdete v nich určite ďalej ako na WC alebo do bufetu 😀
  2. KOMPATIBILITA – dajte si pozor na kompatibilitu značiek zarážiek/kufrov (to čo sa pripína zospodu na tretru a zacvakáva sa do pedálu) a samotných pedálov. Jednotliví výrobcovia sa postupne stávajú medzi sebou kompatibilní, no sú to zatiaľ skôr výnimky ako pravidlo.
  3. CENA – základné nášľapné pedále stoja od 25€ a tretry sa dajú zohnať od zhruba 50€. Samozrejme čím kvalitnejšie tretry si kúpite, tým lepšie vlastnosti majú. Vyššie modely sú zvyčajne tuhšie, ľahšie, krajšie a majú lepšie systémy utiahnutia (BOA namiesto páskov so suchým zipsom). Stredná trieda sa cenovo pohybuje okolo úrovne 100€ a zhruba od 160€ vyššie sa už dajú kúpiť prémiové modely. Začínajúcim cyklistom určite postačia aj základné modely, poskytnú všetky z vyššie spomínaných prínosov.

IMG_3617

SUMA SUMÁRUM

Ak pre vás cyklistika znamená viac, než len občasné prevezenie sa po cykloceste na kofolu, nášľapné pedále a tretry určite oceníte. Vašu jazdu a najmä pocit z nej posunú na celkom inú úroveň. Ak by som si musel vybrať, či absolvujem nejakú náročnejšiu trasu na špičkovom bicykli s obyčajnými pedálmi a teniskami alebo na úplne obyčajnom cesťáku s nášľapnými pedálmi a v tretrách, bez mihnutia oka beriem druhú možnosť. Určite to treba vyskúšať a hlavne sa toho netreba báť. Dozbicyklovania!

 

S výberom bicykla a všetkých komponentov Vám, samozrejme, veľmi radi pomôžeme aj osobne. Nájdete nás v predajniach v Podunajských Biskupiciach a v Petržalke. Kontaktovať nás môžete aj telefonicky či e-mailom. Kontakty nájdete TU.

Komentáre

komentáre