E-bicykle: zoznámte sa inovatívnymi hybridmi

Páči sa vám článok? Zdieľajte ho!

Elektrobicykle už dávno nepatria len do mesta. Svoje miesto si nájdu aj v horských podmienkach. Ušetria nielen vaše sily ale aj životné prostredie. Prečítajte si o elektrobicykloch viac.

Cieľová skupina elektrobicyklov sa nachádza najmä v mestách a patria do nej ľudia, ktorí bicykel používajú ako dopravný prostriedok namiesto auta, či MHD takmer dennodenne. Namiesto ranných zápch volia riešenie častokrát rýchlejšie, zdravšie a zaujímavejšie. Zároveň však z rôznych dôvodov nedokážu neprestajne šlapať. Napríklad nechcú do práce prísť s potnými mapami po celom tele, alebo nohami pokrytými pľuzgiermi od elegantných poltopánok.

Presne o tom totiž electro bicykel je—nie o nahradení klasického pedálovania, ale o pomoci v častiach cesty, ktoré sú príliš strmé či náročné. Tak, aby sa dotyčný síce zdravo namáhal, no zároveň nie príliš, a aby preňho bicyklovanie aj naďalej bolo skôr o pôžitku a účelovosti než o vypúšťaní duše (nie tej bicyklovej) aspoň dvakrát do dňa. Zároveň však nie je vyslovene do mesta, o čom svedčí aj fakt, že elektrobicykle sa delia do troch kategórií: cestné, krosové a horské. Nemusí nimi teda pohrdnúť ani oduševnený športovec.

Čo sa týka technického vybavenia, existuje viacero základných druhov. Na európskom trhu sú najbežnejšie také, ktorých motor sa spúšťa len pomocou pedálovania, čiže až po presiahnutí určitej rýchlosti. Nenechá vás ako cyklistov spohodlnieť, nebudete sa totiž len voziť.

Motorčeky v klasickom prípade dosahujú maximálny výkon 250 wattov, čo sa v rýchlostných pojmoch rovná maximálnej rýchlosti približne 25 km/h. Sú to tzv. pedelecs. Existujú aj S-pedelecs, ktoré dosahujú rýchlosť 45 km/h a majú aj 500 wattové motory, no tie už nie sú oficiálne považované za bicykle, ale za mopedy alebo motocykle.

Ich ovládanie si teda vyžaduje nielen isté cyklistické schopnosti, ale aj vodičák triedy AM. Navyše, ich prítomnosť medzi bežnými cyklistami, ktorých priemerná rýchlosť býva aj o polovicu nižšia, môže byť miestami nebezpečná. Na Slovensku sa za elektrobicykel každopádne považuje len taký, ktorého maximálna rýchlosť dosahuje max. 27 km/h.

Umiestnenie motora je takisto niečo, nad čím by mal záujemca uvažovať. Najlacnejšie a najľahšie montovateľné bývajú elektrobicykle s motorom v prednom náboji, no umiestnenie motora na tomto mieste môže na koleso preniesť priveľkú váhu, pričom aj príliš výkonný motor môže spôsobiť problém v rovnováhe a bezpečnosti.

Preletieť cez riadidlá nie je nič príjemné a čím vyššou rýchlosťou sa ide, tým horšie. Preto sa pri prednom kolese odporúčajú čo najmenšie motory a sú teda vhodné skôr pre oddychovú cyklistiku do mesta. Na zadnom náboji je motor bezpečnejší a jazda hladšia, no zároveň je jeho umiestnenie a manipulovanie s ním skomplikované prítomnosťou reťazí a prehadzovačiek. Prípadné poruchy nie sú raritou.

Keď sa na elektrobicykli nejazdí, väčšinou sa mu dobíjajú baterky. Ich výdrž je síce individuálna, no aspoň jeden deň by mala bez problémov vyzdržať a každú noc môže byť v pohodlí domova dobitý. Na nabíjanie motoru väčšinou stačí bežná zástrčka, pričom v ojedinelých prípadoch je možné batériu vybrať a nabiť ju externe, v každom prípade však nejde o proces veľmi náročný.

Do čoho sa však určite oplatí investovať—pokiaľ nebude bicykel bezpečne odparkovaný v zabezpečenej garáži—je kvalitný zámok. Najmä ak o kúpe uvažuje u nás, kde je každý pekný alebo do očí bijúci bicykel pod priamym ohrozením.

Posledná—a veľmi zásadná—kategória predstavuje cenu elektrobicyklov. Tá sa môže pri bežných kusoch pohybovať od 800 až po 5 000 €. Pochopiteľne je to oproti bežným bicyklom vyššia suma, ktorú však treba brať ako investíciu—do seba, do svojho zdravia, aj do nášho životného prostredia.


TIPY Športservisu

Lovelec Compact 10Ah

lovelec compact e-bike

Cena 942 €

Scott E-Sub Tour Unisex

Cena: 2 399 €

Scott E-Contesa Scale

Cena: 2 990 €

Scott E-Genius

Cena: 4 490 €

Komentáre

komentáre