TIP NA VÝLET: K Mohyle M. R. Štefánika

Páči sa vám článok? Zdieľajte ho!

Trasa k Štefánikovej mohyle vedie popri Malom Dunaji – rajom rybárov, vodákov či najnovšie aj cyklistov, pretože ponúka neopakovateľné scenérie príjemnej a tichej riečnej krajiny len niekoľko kilometrov od hlavného mesta Slovenska.

Malý Dunaj
Obľúbenou lokalitou nielen vodákov, ale v ostatnom čase aj (najmä bratislavských) cyklistov je Malý Dunaj, jedno z ramien, o ktorom možno povedať, že sa zachovalo v relatívne pôvodnom stave. Od Dunaja sa odpája v juhovýchodnej časti Bratislavy, zo severu obteká Žitný ostrov a pri Kolárove sa vlieva do Váhu. Malý Dunaj ponúka tiché zákutia v stojatej vode a najmä prekrásnu prírodu lužných lesov. Pokojný tok, miestami zachované zvyšky pôvodnej riečnej a pririečnej krajiny s množstvom meandrov a v neposlednom rade blízkosť Bratislavy vytvorili na Malom Dunaji najväčšiu koncentráciu riečnej rekreácie na Slovensku. Na mnohých miestach je rieka obstavaná víkendovými i trvalými obydliami. Na území Bratislavy vedie pozdĺž nej príjemný asfaltový cyklistický chodník.

Náročnosť
Ide o nenáročnú trasu bez prevýšenia po príjemných cestách väčšinou s asfaltovým povrchom. Vedie mimo ostatnej cestnej premávky, preto je vhodná pre rodiny s deťmi.chodník smerujúci po brehu Malého Dunaja. V druhej časti cyklistov privedie k Mohyle M. R. Štefánika a do Ivanky pri Dunaji a v poslednej časti ponúka opäť príjemný úsek popri Malom Dunaji. Keďže prechádza aj po cestách s nespevneným povrchom, najvhodnejšou voľbou sú trekingové bicykle.

Kaštieľ v Ivanke pri Dunaji

Popri Malom Dunaji k mohyle
Hoci najkratšia cesta k Mohyle M. R. Štefánika, nachádzajúcej sa na odľahlom mieste medzi Ivankou pri Dunaji a Letiskom M. R. Štefánika, vedie po značkovanej asfaltovej ceste, ktorá je predĺžením Štefánikovej ulice v Ivanke pri Dunaji, my sa na výlet k mohyle vyberieme od Malého Dunaja. Začneme na malom parkovisku pri bufete Šimani, ktorý sa nachádza neďaleko hlavného toku Dunaja za rafinériou Slovnaft v Podunajských Biskupiciach. Bufet stojí na styku Dunajskej cyklistickej cesty (č. 001) a modro značkovanej cyklotrasy (č. 2001) smerujúcej pozdĺž Malého Dunaja do Vrakune. Vyberieme sa na ňu a čakajú nás prvé kilometre pohodovej jazdy po upravenom cyklistickom chodníku vedúcom po pravom brehu Malého Dunaja.

Asi po 1 km prejdeme popod most, po ktorom vedie hlavná cestná komunikácia spájajúca centrum mesta so Slovnaftom. Ďalšie takmer 2 km cyklistický chodník vedie naďalej po pravom brehu, pričom postupne prejdeme popod druhý most spájajúci Podunajské Biskupice s centrom mesta. Asi po 0,5 km sa dostaneme do Vrakune k lávke cez Malý Dunaj. Zostaneme na pravom brehu a pokračujeme takmer 1 km v severovýchodnom smere k ďalšiemu mostu, cez ktorý prejdeme na druhý breh a odbočíme doprava. Ďalší úsek vedie po ľavom brehu Malého Dunaja von z Bratislavy. Prejdeme popod železničný most a smerujeme k Letisku M. R. Štefánika. Asi 0,5 km smerujeme popri oploteniu areálu pristávacích dráh a pri uzamknutej bráne č. 11 odbočíme doľava. Trasa sa od tohto miesta vzďaľuje od Malého Dunaja a naďalej oblúkom smeruje popri oploteniu letiska severozápadným smerom.

Asi po 2 km odbočíme po ceste s asfaltovým povrchom prudko doprava a o chvíľu sa ocitneme pri areáli s Mohylou M. R. Štefánika. Je obohnaný zemným valom s pôdorysom v tvare obdĺžnika, ktorý je na dvoch miestach prerušený cestou. Pietne miesto dotvárajú košaté lipy. Po prehliadke nádherného miesta pokračujeme v ceste po zeleno značkovanej cyklotrase (č. 5007) spolu so zelenou turistickou značkou, ktorá nás onedlho privedie k Šúrskemu kanálu. Mostom ponad jeho tok prejdeme do Ivanky pri Dunaji. K najvýznamnejším kultúrno-historickým pamiatkam obce patrí Kaplnka sv. Rozálie z roku 1832 postavená na pamiatku ukončenia morovej epidémie a najmä pôvodne barokový Grassalkovichov kaštieľ z 18. storočia. Stojí v strede obce a dostaneme sa k nemu po Štefánikovej ulici.

Na cyklistickom chodníku pri Malom Dunaji

V 19. storočí ho dal prestavať srbský panovník Michal Obrenovič, pričom spolu s prestavbou upravili aj okolitý park. Pri vstupe do kaštieľa, v ktorom sídli kresťanské Centrum Loyola, je pamätník venovaný Ľudovítovi Štúrovi, ktorý tu kedysi tajne navštevoval srbského panovníka. Ako uvádza nápis na pamätníku, „spoločne snívali sen o slobode svojich národov“.

Z centra obce sa kúsok vrátime po Štefánikovej ulici a asi po 800 m z nej odbočíme doľava na Poľnú ulicu. Sledujeme slabé značkovanie žltej cyklotrasy (č. 8011) a smerom na hospodársky dvor Prucké prídeme k Šúrskemu kanálu. Odbočením doľava pokračujeme po jeho brehu asi 1,5 km a lávkou prejdeme na druhý breh. Čaká nás úsek po nespevnenej ceste vedúcej okolo jazier Zelená voda I a II. Neskôr sa poľnou cestou dostaneme k Malému Dunaju. Pri ňom odbočíme doprava a po brehu prídeme k Letisku M. R. Štefánika. Cestou známou z úvodutrasy sa vrátime na miesto, kde sme výlet začali.