RECENZIA: GIANT Anthem SX 27,5 – Zábavný priateľ na dlhé trate

Páči sa vám článok? Zdieľajte ho!

Prečítajte si autentickú recenziu, od nášho verného fanúšika, na bicykel GIANT Anthem SX 27,5.

Zaujímavé ako zábavný môže byť XC bike po okorenení vyššou vidlicou a zopár ďalšími zmenami. Aby to všetko fungovalo, musí byť dobrý základ. A u Giantu sa to tak nejako stretlo, že počas jazdy sa veľmi jednoducho dá zabudnúť že to na čom sedím nie je ťažká váha.

Anthem je môj starý známy. Mám čo to odjazdené na viacerých verziách a kvalita rámu a hlavne pruženia Maestro je povestná. Základ pre SX verziu je overený Anthem, teda ľahký XC full.

Samotný rám je zhodný s čistým Anthemom. Hliník  AluxX SL je vytvarovaný do agresívnych kriviek. Giant vzdal márny boj s veternými mlynmi a na tohtoročných modeloch miesto hlavovej rúrky OverDrive 2 v neštandardnom rozmere, nájdeme tapered klasiku bez dvojky v názve, vďaka jej malej výške má rám len elegantne mierny sklon. Najnamáhanejšie časti rámu využívajú spodnú rámovú rúru Megadrive a spolu so stredovým zložením Powercore je tak vytvorený pevný celok predného trojuholníka. Zadná stavba je do jedného celku prepojená spojkou len na jednej strane, hmotnosť na XCčku je predsa dôležitá.

Tak v čom je teda rozdiel?

Rozdiel je na mieste predného pruženia, kde pribudlo 20 mm. Táto zmena okrem vyššieho zdvihu spôsobila aj zmenu geometrie, kedy sa zmenšil uhoj hlavovej a sedlovej rúrky o 1 stupeň voči čistej verzii, čo znamená, že bicykel by mal byť stabilnejší a istejší aj v zjazdovejších častiach tratí. Ďalej je to hrubšie obutie a vítaným prídavkom je jednoznačne teleskopická sedlovka Giant Contact SL Switch-R ovládaná z riadidiel. Jej prínos je oveľa väčší ako váhový nárast. Kokpit obsluhuje kratší 8 cm predstavec a o kus širšie riadidlá, až 730 mm, čo je zaujímavý balanc medzi agresívnym a XC jazdením.

Elegantné línie rámu, pokračujú aj na kĺboch zadnej stavby
Teleskopická sedlovka Contact ako jeden z najviac cenených pomocníkov
Aktuálna verzia Noby Nicku od Schwalbe s veľmi otvoreným vzorom 
agresívne nielen vyzerá, ale aj jazdí.
Aktuálna verzia Noby Nicku od Schwalbe s veľmi otvoreným vzorom 
agresívne nielen vyzerá, ale aj jazdí.

Osadenie bicykla je takmer jednofarebné. Značka Giant je sebestačná v mnohých položkách, a tak len málo iných značiek dostalo česť obsadiť voľné miesta na biku. Akcelerácii sa venuje osvedčená kombinácia Shimano Deore SLX s prehadzovačkou XT, brzdenie zabezpečuje opäť SLX so 180mm kotúčom vpredu, pruženie dostal na starosť lišiacky FOX Float CTD Performance a pneumatiky Schwalbe zabezpečujú prenos síl na terén.

Na ostatných komponentoch sa skvie výhradne logo Giant. Pevné osy zapletených kolies Giant P-XC sú samozrejmosťou. Už nejakú dobu je užívaný aj v MTB trend skrývania kabeláže do útrob rámu a na SX-ku sú skryté nielen bowdeny, ale aj hadičky brzdnej hydrauliky. Vymyslené to je pekne, menej sa to bude špiniť. Ak bude treba výmenu nejakého lanka, bude pri tom viacej srandy.

Lanko šikovne vedené rámom a malý, Nie-direct mount hák prehadzovačky

Lanko šikovne vedené rámom a malý, Nie-direct mount hák prehadzovačky
Hlavová rúrka OverDrive a vstup kabeláže do rámu
Hlavová rúrka OverDrive a vstup kabeláže do rámu

Dlhoročné jazdenie s Anthemom na maratónoch je veľmi rýchlo nahradené iným pocitom. SXko je iné. Je to síce Anthem, ale pohodovejší. Presunutím predstavca do najnižšej polohy a ešte aj jeho otočenie do negatívu síce prinieslo priblíženie posedu k XC stroju, avšak stále je posed citeľne kratší. Zmenou pozície predstavca zrazu bike stratil niečo z pohody. A tak predstavec cestoval naspäť. Nie síce úplne naspäť, ale hore. Pri nasadnutí na bike mám stále v hlave otázku, ktorú som dostal už dávno v predajni, keď som vyberal svoj prvý MTB stroj. Do kopca, či z kopca?

Jednoznačne do kopca. To trápenie smerom hore je to, čo očakávam ako prvé. A potom siuž len vychutnať smotanu smerom dole. SXko jednoznačne šlape hore po Anthemácky. 27-čkové kolesá v hrubšom obutí majú veľmi dobrú trakciu. Noby Nicku svedčí hlavne jemne vlhký podklad, ale prekvapivo musím pochváliť aj pána Ralpha na zadnej pozícii, ktorý bez zaváhania sekundoval agresívnemu vzorku vpredu.

Posed je iný, na to je potrebné si zvyknúť. Subjektívne mám pocit že je to pomalšie, pohodovejšie, ale porovnanie stopiek neukázalo odchýlku hodnú povšimnutia si, takže je to len psychológia. Pocit pohodovosti len viac prekryl veľmi dobrú stúpavosť. Len v tých najstrmších pasážach sa začal predok zdvíhať, zišlo by sa ešte pár milimetrov na posede. Trochu ma prekvapila citlivosť pruženia zadnej stavby, ktorá je opäť posunutá o kus ďalej. Neviem či k tomu prispeli nové ložiská, alebo nejaká iná skrytá zmena, ale je to cítiť. O to viac je dôležité správne nastavenie a dobré šliapanie. Ideálne do kruhu a vtedy Maestro odvádza tú pravú službu.

FOX CTD a Maestro ako dobre fungujúci celok.
FOX CTD a Maestro ako dobre fungujúci celok.

Trochu bojujem so širším kokpitom. Zvyknúť si, ale netrvá dlho. Na vrchu kopca sa celý bike dostáva do pohody  a jednoznačne traily po zvážnici s častými zmenami náklonu sú to pravé. Trochu vyššia váha oproti Anthemu, síce nie je negatívne pociťovaná, pri ostrom závodnom tempe by to ale bolo určite cítiť. Smerom dole to podľa očakávania naberá výrazne zaujímavejšie farby. Sedlovka zasunutá do rámu a prudké zmeny smeru ukazujú výrazný posun v jazdnom prejave k zábavnejšiemu štýlu. Len pozor, stále je to XC pretekár iba so 100 mm zdvihom vzadu a relatívne strmým predkom. Totiž veľmi rýchlo sa dá zabudnúť že toto je ľahký a jemný XC bike a jeho hravosť jazdca privedie do náročnejšieho terénu, kde je potrebné sa viac krotiť ako na strojoch ťažšej váhy. Predsa len by bolo škoda rozlámať taký pekný bike v nejakom divokom zjazde. Zato celodenné túry k tomuto stroju sedia najviac.

Prvé jazdy som sa trochu hľadal. Predsa len, je to trochu iné jazdenie ako s čistým XC. Ale s kľudným svedomím po mnohých kilometroch môžem povedať, že je to fajn a som veľmi rád, že Anthem SX je mojím partnerom na horách. Po asi 1000 kilometroch bike plní všetky očakávania. Žiaden problém sa neobjavil. Teda až na cinkanie predného kotúča. Možno som len viacej vnímavý, ale na XT kotúčoch som nikdy žiadne cinkanie neriešil a tak toto je jediná pripomienka. Dokonca aj teleskopickú sedlovku využívam často a som rád, že je tam. Obavy z hrkotania kabeláže vnútri rámu sa nepotvrdili, a tento nápad hodnotím zatiaľ veľmi pozitívne, hlavne pri čistení biku po návrate domov.

Toto nastavenie pretekárskeho stroja do väčšej pohody vyhovuje množstvu jazdcov, ktorí nechcú len naháňať sekundy, ale si rýchlu jazdu aj trochu viac užiť. Veľa jazdcov, ktorí sedlajú špičkové pretekárske stroje ich využívajú inak ako len race stroje a je dobre, že si to výrobcovia všimli. Ja som spokojný a som rád, že Anthem SX je členom mojej garáže a partnerom pri jazdách po horách. Už sme si spolu strihli aj nejaký ten maratónik napriek tomu, že pravoverný pretekár to nie je, a ani nebude. Fakt to stojí za to, čím viac na ňom jazdím, tým som spokojnejší.


Bicykel Giant ANTHEM SX 27,5″ kúpite v predajniach Športservisu.


Za recenziu ďakujeme Jurajovi Mackovičovi.
Máte zaujímavý postreh alebo recenziu na bicykel, s ktorou by ste sa chceli s nami podeliť? Neváhajte nám napísať na marketing@sportservis.sk

 

Rezervujte si skúšobnú jazdu
Mám záujem rezervovať si skúšobnú jazdu bicykla.

Komentáre

komentáre