linkpost-topbike

Ako si pre seba vybrať ten najlepší bajk

Páči sa vám článok? Zdieľajte ho!

Vieme, že toto je náročná téma pre písanie, najlepšie sa rieši na predajni. Ale napriek tomu sa stále stretávame so zákazníkmi, ktorí si radšej všetko pokojne premyslia v pohodlí domova a prídu do obchodu až s akou-takou predstavou, čo za bajk by si želali. Tak pre nich, alebo teda pre vás, je tento blog! Samozrejme, nenahneváme sa ani, keď si ho prečítate vy, “starí” cyklistickí harcovníci, a čo-to zo svojich skúseností do komentárov doplníte. Prajeme čo najľahšie rozhodovanie!

Cyklistických kategórií je mnoho a stále sa rozširujú. Zamerali sme sa teda spolu s predajcom Andrejom z horného poschodia predajne v Podunajských Biskupiciach na tri základné, a to na cestnú, krosovú a horskú cyklistiku. Aby sme však nevyšli z koľají módy a spoločenských trendov, jeho poznatky doplnil aj predajca Peťo z predajne v Petržalke, s ktorým sme rozobrali bicykle mestské (hneď v dvoch rôznych typoch!) a bicykle elektrické, kde sme primárne riešili batériu, jej umiestnenie a výdrž. V blogu sa dozviete:

  • Cestný bicykel treba vyberať s ohľadom na rám a jeho vlastnosti
  • Krosový bicykel je určený pre rekreáciu, jeho výber podlieha najmä miere komfortu jazda
  • Horské bicykle najviac odlišuje veľkosť kolesa a miera odpruženia
  • Mestské bicykle sa líšia výbavou i radením
  • Elektrické bicykle treba posudzovať z hľadiska umiestnenia a výdrže batérie

Cestné bicykle

cestnyKeď nad cešťákmi s predajcom Andrejom polemizujeme, obchádzame jeden po druhom, skúšame, nasadáme, zosadáme a pedálujeme popred predajňu v Podunajských Biskupiciach, ako skúšobní jazdci-laici počas krátkej jazdy až tak veľký rozdiel medzi jednotlivými modelmi nepociťujeme. “Pri cestných bicykloch sa treba pred kúpou rozhodnúť, čo od neho očakávam – či rýchlu, športovú, časovkársku jazdu, kde komfort z jazdy ide do ústrania v prospech dosiahnutia čo najvyššej rýchlosti – alebo či chcem vyslovene komfortný cestný bike vhodný na dlhšie trate. Od toho sa odvíja geometria rámu. Existuje, samozrejme, aj cestný bike, v ktorom sa skĺbia vlastnosti oboch spomínaných typov,” vysvetľuje Andrej. S cesťákom, každopádne, neradno chodiť po nespevnených terénoch, nie to ešte keď je blato, pretože kolesá sa zaboria, môžu ľahko prejsť do šmyku a na prípadných veľkých výmoľoch sa môžu poškodiť, v najkritickejšom prípade aj zlomiť. Zastavuje nás, keď sa to snažíme otestovať na neďalekej tráve. “Cesťáky sa líšia najmä tým, z akého materiálu je vyrobený rám, od akej značky bicykel pochádza a aké má komponenty,” odpovedá na našu základnú otázku Andrej.

Rám

  • Hliníkový rám − staršia “škola” rámov. Je odolný, ťažký, nepružný, nepomáha pri otrasoch, takže tie sa plne prenášajú do jazdca. Výhodou môže byť cena.
  • Karbónový rám − moderný rám. Je odolný, no ľahký, pružný a pomáha pri otrasoch, čo znamená, že ich do určitej miery filtruje a tým jazdcovi pomáha. Vďaka svojim vlastnostiam je jednoducho ovládateľný. Za krátky čas dokáže nabrať slušnú rýchlosť. Používajú ho všetci svetoví jazdci bez výnimky. Nevýhodou môže byť vyššia cena.
  • Hliníkový rám, karbónová vidlica − predstavuje akýsi cenový i funkčný kompromis medzi hliníkovým a karbónovým rámom. Rám vyrobený z hliníka má všetky jeho vyššie opísané vlastnosti, no predná vidlica je vyrobená z karbónu, takže tlmí otrasy, je pružná, znižuje váhu bicykla a zvyšuje jeho ovládateľnosť na cestách.

Značka a komponenty

  • Svetové značky rámov − majú svojich vlastných vývojárov, rámy stále zdokonaľujú, testujú, venujú sa aj profesionálnej cyklistike. Je teda jasné, že si potrpia na kvalitu a len ťažko ohrozia svoju reputáciu jej znižovaním. Pri svetových značkách ako Giant či Scott môžete očakávať top výrobky, výborne postavené rámy, ale zase aj vyššiu cenu.
  • Komponenty − pri každom komponente možno hovoriť o nižšej, vyššej i strednej triede a všetkých triedach medzi tým. Do veľkej miery výber komponentov závisí od ceny, ktorú je cyklista ochotný do bicykla investovať. Komponenty je možné neskôr nahradiť, vylepšiť, upgradovať… Čo, v prípade rámu, by bolo o kúpe nového bicykla.
  • Menej známe značky rámov − tam, kde pri svetových značkách platíte za meno, vývoj, tradíciu, reputáciu a záruku kvality, tam si pri menej známych značkách zase môžete “uletieť” na komponentoch. V praxi to znamená, že od menej známej značky kúpite bicykel vo vyššej výbave za cenu, ktorú by ste zaplatili za model svetovej značky v nižšej výbave.
  • Cena − práve ona môže byť v tomto prípade rozhodujúcim prvkom. Každý kupujúci si musí zhodnotiť, čo je preňho dôležitejšie (či rám svetovej značky alebo lepšia výbava, prípadne všetko dokopy) a koľko je do svojho vysnívaného bicykla ochotný investovať. Od toho je možné sa odvíjať a vyberať.

Krosové bicykle

krosovyVyužívajú ich najmä rodiny s deťmi alebo rekreační cyklisti. Dokážu jazdca kvalitne odviesť po asfaltovej ceste (pri menšej rýchlosti ako cestné bicykle) ale tiež po spevnených lesných cestách, poľných cestách, lúkach a kopcoch. Podľa Andreja je to veľmi sa rozširujúca kategória bicyklov, ktorá má široký záber. Pri výbere krosového bicykla zákazníci riešia viacero otázok:

 

  • Rám a vidlica − vo väčšine prípadov je rám krosových bicyklov vyrobený z hliníka, hlavný rozdiel v miere komfortu závisí od odpruženej vidlice. Vidlica môže byť vzduchová alebo pružinová. Vzduchové systémy prinášajú lepší chod pruženia a tlmenia, možnosť presného nastavenia chodu vidlice podľa váhy konkrétneho jazdca, a tiež nižšiu váhu samotného bicykla.
  • Radenie − čím vyššia trieda radenia, tým sa radenie stáva jednoduchším a lepšie zvládnuteľným. Revolúciu momentálne predstavuje 1×12 Eagle, ktoré má jeden prevodník vpredu a 12 vzadu, čím poskytuje široký výber zaťaženia a pritom ľahkosť radenia.
  • Brzdy − líšia sa nielen tým, či sú kotúčové, mechanické či hydraulické, ale najmä tým, aké majú brzdné vlastnosti. Brzdy v nižšej kategórii strácajú pri agresívnejšej jazde alebo dlhšej jazde dole kopcom brzdné vlastnosti, a teda brzdia akoby slabšie. Tie v najvyššej kategórii si dávkujú brzdnú silu, sú odolnejšie, neprehrievajú sa.
  • Ostatné komponenty a doplnky − vyberajú sa podľa toho, akú mieru komfortu si jazdec želá, od čoho závisí aj výsledná cena bicykla.
  • Cena − kvalitný krosovy bike stojí 900 – 1200 €.

 Horské bicykle

horskyOpäť sa s Andrejom ocitáme pri zložitejšej téme. Rozprávame sa, aký je rozdiel medzi jednotlivými horskými bicyklami. Ten základný, čo ich líši od cestných a krosových, je šírka kolies a celkom jasný športový vzhľad. Vystavené v Športservise majú slovenské značky ako CTM či Kellys, hneď za nimi ale natrafíme na svetové TOP značky ako Santa Cruz, ktorá ako hovorí Andrej, určite stála pri zrode horskej cyklistiky. Samozrejme, nechýba ani Giant či Scott. “Svetové značky si dávajú veľmi záležať na vývoji. V horskej cyklistike už ide o to, aby bicykel jazdcovi čo najviac pomáhal pri otrasoch, pri prekonávaní prekážok, radení, brzdení… V skratke, aby mu pomohol zdolať aj tie najnáročnejšie podmienky a on si jazdu užil a nabehal čo najviac kilometrov,” hovorí Andrej. Základný rozdiel v bicykloch teda možno hľadať v odpružení. Zvyšné rozdiely v komponentoch.

Pruženie

  • Hardtail − bicykel s odpruženou prednou vidlicou. Väčšinou sa využíva na pretekoch, kde ide skôr o techniku, rýchlosť, efektívnosť, manévrovateľnosť a nie tak o samotný komfort z jazdy. Výhodou pre bežných cyklistov je cena.
  • Celoodpružený bicykel − poskytuje maximálny komfort z jazdy. Nevýhodou je vyššia cena, pretože odpružené časti (vidlica a tlmič) sú popri samotnom ráme biku najvyššou položkou v horskej cyklistike.

Druhý systém pruženia delíme v skratke na: jednočapy, prepákované jednočapy, štvorčapy, virtuálne čapy. Najdokonalejší systém pruženia sú práve spomínané virtuálne čapy (Giant – Maestro, Santa Cruz – VPP). Výhodou systému je, že:

  1. Nestrácate energiu pri šliapaní, nedochádza k pohupovaniu bajku
  2. Systém je aktívny a citlivý či už pri malých nerovnostiach terénu alebo pri veľkých nárazoch
  3. Systém je nezávislý na brzdení, to znamená že aj počas brzdenia je plne aktívny

Veľkosť kolies

Hlavné rozdiely medzi 26-, 27,5- a 29-palcovými kolesami sú v hmotnosti, priechodnosti terénom, trakcii a manévrovateľnosti. V súčasnosti sa najviac preferujú 27,5- a 29-palcové kolesá.

  • Bike s 27,5-palcovými kolesami bude obratný, lepšie manévrovateľný, poddajný, zábavnejší.
  • Bike s 29-palcovými kolesami bude síce vo všetkých predošlých parametroch zaostávať, ale získa väčším pomerom kolesa trakciu, rýchlosť a lepšiu prejazdnosť prekážkami. Vyšší priemer kolesa však zákonite znamená  aj trošičku vyššiu váhu kolesa.

Mestské bicykle

mestskyKvôli tejto čoraz populárnejšej kategórii sme sa presunuli za predajcom Peťom do predajne v Petržalke. Mestské bicykle netvoria stále tak veľkú časť predaja ako krosové či horské bicykle, ale na cestách ich možno stretnúť stále viac a viac. Dozvedeli sme sa, že aj tieto bicykle majú svoje podkategórie − jednou sú takzvané city bajky a druhou urban bajky, čo je trochu športovejší štýl mestského bicykla, ktorý sa svojou kostrou približuje viac cesťáku ako štýlovým retro bajkom.

City bajky

Podľa Peťa ich spoznáte veľmi rýchlo: “Sú krásne, dizajnovo prepracované, oblatníkované, majú svetlo, košík, nosič, široké riadidlá a širokú sedanku. Sú robené pre maximálne pohodlie, kratšiu pomalú jazdu po rovinke a v meste. Nie sú určené na dlhé trasy a výrazné prevýšenia, ale na to, aby si človek vychutnal jazdu po meste a keď bajk zaparkuje pred kaviarňou, aby mu ho každý závidel.” V podstate medzi jednotlivými modelmi nie je až taký veľký rozdiel. Základný model nemá prevody, ten najvyšší ich má zabudované v zadnom náboji tak, že ich nie je síce vidno, no pri jazde výrazne pomáhajú. “Ďalej sa už city bajky líšia iba doplnkami a farbou. Každý jeden model možno nájsť v toľkých farebných variáciách, že si naozaj v tejto kategórii vyberie každý,” dopĺňa Peťo. Ďalšou dobrou správou je, že sú všetky cenovo dostupné.

Urban bajky

V porovnaní so city bajkmi sú riešené opačne − nie, aby boli veľké a pohodlné, ale aby boli malé, obratné a rýchle. “Podobajú sa trekingovému bicyklu, no majú pevnú prednú vidlicu, nie odpruženú, najčastejšie majú iba jeden prevod vpredu a 8-9 prevodov vzadu, záleží od výrobcu. Sú robené na rovinky, no dajú sa s nimi jazdiť aj prevýšenia. Nie sú také štýlové ako city bajky, nemajú svetielka, blatníky, košíky, sú naozaj športovejšie. Sú však svižné, pružné, menšie, dá sa s nimi ísť rýchlo a kľučkovať pomedzi ľudí.” Rozdiel medzi jednotlivými modelmi až taký výrazný nie je, záleží od značky a od toho, aký rám vyvíja. Ďalší rozdiel možno nájsť v brzdách či prevodoch. Ale inak sú “pravidlá” pre urban bajky “striktne” dané, takže možno v každom prípade očakávať konkrétny štandard. Cena sa líši od výbavy.

Elektrobicykle

e-bikeMentalita, že elektrobajky si kupujú len starší ľudia a lenivci, je našťastie preč, takže sa objavujú na našich cestách čím ďalej tým častejšie. Elektrobicykle možno nájsť naprieč všetkými kategóriami a v podstate pri kúpe platí všetko to, čo bolo napísané pre jednotlivé kategórie vyššie. Do rozhodovacie procesu vstupuje navyše iba jeden faktor, a tým je, samozrejme, typ motora, jeho umiestnenie a kapacita batérie. Podľa Peťa platí jednoduché pravidlo: “Čím sú motor a batéria uložené viac v strede a nižšie, tým má elektrobike lepšie ťažisko a svojimi vlastnosťami sa približuje tradičnému bicyklu. To znamená, že neťahá na stranu, nezvyšuje pocit tiaže na zadnom kolese, pocit neistoty pri manévrovaní. V tomto prípade platí aj to, že čím je takto technicky lepšie zvládnutý, tým je bike aj drahší.”

Druhá vec je kapacita batérie. Štandardne býva pri bicykloch dojazd okolo 100 kilometrov, no bežné je aj 130 – 150 kilometrov. Nabitie trvá (v závislosti od toho, či použijete rýchlonabíjačku alebo normálnu nabíjačku a od kapacity batérie) 3 až 6 hodín. Peťo dopĺňa: “Pri cene elektrobicyklov si však treba uvedomiť, že motorček je iba jednou časťou bicykla. A teda krivka pomeru ceny a výbavy stúpa najskôr s elektromotorom, jeho technickým umiestnením a kapacitou, následne sa ustáľuje na najvyššom štandarde a potom opäť stúpa v závislosti od ostatných komponentov bicykla.” Znamená to toľko, že bicykel s najlepším možným elektromotorom môže stáť aj 3 000 aj 6 000 eur, a to podľa toho, aká je jeho ďalšia výbava − rám, brzdy, kolesá, doplnky a tak ďalej. Ak však hľadáte elektrobicykel na jazdenie po meste, jeho cena začína od 850 eur.

Ak by ste mali akékoľvek ďalšie otázky ohľadom bicyklov, komponentov, doplnkov či samotného servisu bicyklov, neváhajte sa obrátiť na našich predajcov. Radi vám pomôžu buď prostredníctvom telefónu, e-mailu, nášho online chatu alebo priamo na predajni v Podunajských Biskupiciach či Petržalke.

Komentáre

komentáre